-
Leadership and Organisation Studies in the Management
-
Social Organisations
-
Management Education and Learning
-
Digital Education and Change Management
-
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)
-
Intercultural Communication and Competence
-
Cultural Psychology of Religion
-
Missionary Action and Religious Identity in Intercultural contexts
-
Qualitative Empirical Research
Arnold, M. (Ed.). (2023). Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education: Theories, Methods, and Practices in Higher Education. Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5
Vöing, N., Reisas, S., & Arnold, M. (Hrsg.). (2022). Scholarship of Teaching and Learning – Eine forschungsgeleitete Fundierung und Weiterentwicklung hochschul(fach)didaktischen Handelns. TH Köln.* https://doi.org/10.57684/COS-986
Arnold, M. (2022). Social Work Leadership and Management: Current Approaches and Concepts for Social and Human Service Organisations. (SpringerBriefs in Social Work and Social Change (SSWSC). Cham: Springer Nature.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-17632-6
Wöhrle, A., Arnold, M., Brandl, P., Knospe, Y., Unger, F., Zierer, B. (2022). Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052
Arnold, M. (2020). Grundlagen des Sozialmanagements [Introduction to Social Work Management]. Open Educational Textbook. Dresden: Fachhochschule. https://profmanagement.pubpub.org/sozman
Fröse, M.W., Naake, B., & Arnold, M. (Eds.) (2019). Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft [Leadership and Organisation: New Developments in the Management of Human Service Organisations]. Wiesbaden: Springer VS.* https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-24193-3
Arnold, M., Bonchino-Demmler, D., Evers, R., Hussmann, M., & Liedke, Ulf (Eds.). (2017). Perspektiven diakonischer Profilentwicklung. Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen [Future Perspectives for the Development of a Diaconal Profile: A Workbook With Case Studies of Diaconal Organisations in Saxony/Germany]. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.*
Arnold, M. & Łukasik, P. (Eds.). (2012). Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History. Kraków: NOMOS.*
Arbeitsgruppe Religion und Werte der Global Young Faculty & N222 (Eds.). (2011). Sondernutzung – Ein transdisziplinäres Kunst- und Wissenschaftsprojekt zur Bedeutung religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum [Sondernutzung – A Transdisciplinary Project Combining Art and Science to Evaluate the Meanings of Religious Diversity in Public Space]. Essen: Stiftung Mercator. (ed. by Alexander von Freeden & Maik Arnold). Print/E-Book. https://www.scribd.com/document/66730128/SONDERNUTZUNG-ein-transdisziplinares-Kunst-und-Wissenschaftsprojekt (Projekt: https://sondernutzung.wordpress.com/)
Arnold, M. (2011). Kostenrechnung und Kostenmanagement im Verlagswesen: Buchdruckkalkulation, Buchbedarfsschätzung, Buchdisposition, Target Costing im Verlag (2. Auflage). [Accounting and Cost Management in the Publishing Industry (2nd edition).] Chemnitz: GUC-Verlag (e-ISBN: 3-934235-28-X).* http://www.guc-online.de/978-3-86367-000-9.php
Arnold, M. (2010). Das religiöse Selbst in der Mission: Eine kulturpsychologische Analyse missionarischen Handelns deutscher Protestanten [The Religious Self in Mission: Cultural Psychological Analysis of Missionary Action of German Protestants]. Hamburg: Verlag Dr. Kovač. (ISBN: 3-8300-5056-9)* https://doi.org/10.13154/294-10198 (CC-BY-NC-ND 4.0)
O’Reilly, C. & Arnold, M. (2005). Interkulturelle Trainings in Deutschland: Theoretische Grundlagen, Zukunftsperspektiven und eine annotierte Literaturauswahl. [Intercultural Training in Germany. Theoretical Fundamentals, Future Perspectives, and an annotated Bibliography.] Frankfurt a. M., London: IKO-Verlag.* https://www.buecher-nach-isbn.info/3-88939/3889397727-Interkulturelles-Training-in-Deutschland-3-88939-772-7.html
Arnold, M. (2024). The Role of State, Power and Politics in Social Work Management Education in Germany: Current Curricula, Practice, and Teaching Revisited. In R. Baikady, J. Przeperski, Sajid S.M., & M.R. Islam (Eds.), The Oxford Handbook of Power, Politics, and Social Work (pp. 255-278). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197650899.013.14
Arnold, M. (2024). Leistungsorientierte Vergütung [Performance-oriented Pay]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 187-202; 2. Aufl.). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2024). Finanzbuchhaltung [Financial Accounting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 203-217; 2. Aufl.). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2024). Budgetierung [Budgeting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 219-232; 2. Aufl.). Köln: Carl Link.*
Arnold, M., Reisas, S., Timmann, A., Vöing, N., & Weber, S. (2024). „Es kann das Ganze nicht gelingen, wenn man nicht zusammenwirkt“ – Die SoTL-Rundreise als communitybasiertes Interaktionsformat. In S. Gandt, T. Schmohl, B. Zinger, & C. Zitzmann (Eds.), Co-kreatives Lernen und Lehren: Hochschulbildung im Zeitalter der Disruption (S. 191–212). wbv Media GmbH.* https://doi.org/10.3278/9783763976225
Arnold, M. (2024). Theory-practice transfer model. In F. Darbellay (eds.), Elgar Encyclopedia of Interdisciplinarity and Transdisciplinarity (pp. 514–519). Edward Elgar Publishing.* https://doi.org/10.4337/9781035317967.ch113
Arnold, M. (2024). Facettenreiche Fundgrube: Rezension zu Grunwald, Klaus; Langer, Andreas; Sagmeister, Monika (2024). Sozialwirtschaft: Handbuch für Wissenschaft, Studium und Praxis [Multifaceted Treasure Trove: Book Review to "Social Economy: Handbook for Research, Learning and Pratice]. Sozialwirtschaft, 34(3), 40-41.* https://doi.org/10.5771/1613-0707-2024-3-40
Arnold, M. (2024). Coaching in der Sozialwirtschaft: Exploration des Raums als Rahmen- und Umgebungsvariable. [Coaching in the Social Economy: Exploration of Space as Framework and Environmental Variable]. In B. Schmidtke, B., M. L. Kolbinger, & D. Molzbichler (eds.), Sozial - Innovativ - Nachhaltig: Perspektiven Sozialwirtschaft und Sozialmanagement (pp. 125–146). Springer VS.* https://doi.org/10.1007/978-3-658-42847-1_7
Saimon, M., Mtenzi, F., Lavicza, Z., Fenyvesi, K., Arnold, M., & Diego-Mantecón, J. M. (2024). Applying the 6E learning by design model to support student teachers to integrate artificial intelligence applications in their classroom. Education and Information Technologies (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-024-12795-9
Girardi, G. C., Rubbo, P., Broday, E. E., Arnold, M., & Picinin, C. T. (2024). Comparative Analysis between Quality of Life and Human Labor in Countries Belonging to G7 and BRICS Blocks: Proposition of Discriminant Analysis Model. Economies, 12(5), 124.* http://dx.doi.org/10.3390/economies12050124
Arnold, M. (2024). Digitalisierung in der Sozialwirtschaft: Möglichkeiten und Herausforderungen bei der Implementierung. [Digitalisation in the Social Economy: Opportunities and Challenges during Implementation]. Blätter der Wohlfahrtspflege (BdW), 171(2), 43-45.* https://doi.org/10.5771/0340-8574-2024-2-43
Arnold, M. (Ed.). (2024). Digitalisierung und ihre Implementierung [Digitalisation and its Implementation]. [Special Issue]. Blätter der Wohlfahrtspflege (BdW), 171(2).* https://doi.org/10.5771/0340-8574-2024-2
Picinin, C. T., Pedroso, B., Arnold, M., Klafke, R. V., & Pinto, G. M. C. (2023). A Review of the Literature about Sustainability in the Work of the Future: An Overview of Industry 4.0 and Human Resources. Sustainability, 15(16), 12564.* https://doi.org/10.3390/su151612564
Arnold, M., Vöing, N., & Reisas, S. (2023). Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) als Motor für eine inter- und transdisziplinäre Hochschuldidaktik. In R. Rhein & J. Wildt (Eds.), Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven (Vol. 5, pp. 393–409). transcript.* https://doi.org/10.14361/9783839461808-022
Klafke, R., Arnold, M., & Picinin, C. (2023). The abyss between theory and practice in business education: A reflection from teaching in Brazilian and German institutions of higher education. Discover Global Society, 1(1), 3.* https://doi.org/10.1007/s44282-023-00003-x
Arnold, M., Vöing, N., & Reisas, S. (2023, 12. Mai). Lehrentwicklung durch Scholarship of Teaching and Learning – mit SoTL Hochschullehre beforschen, weiterentwickeln und teilen. [Blogpost]. e-teaching.org.* https://www.e-teaching.org/didaktik/qualitaet/lehrentwicklung-durch-scholarship-of-teaching-and-learning/index_html
Arnold, M., & O’Reilly, C. (2023). Lehr-Lern-Innovationen in Pandemiezeiten – Kritische interkulturelle Reflexion studentischer Lernprozesse im Rahmen eines irisch-deutschen virtuellen Austauschs. In T. Köhler, E. Schoop, N. Kahnwald, & R. Sonntag (Hrsg.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Digitalität und Diversität: Mit digitaler Transformation Barrieren überwinden!? 25. Workshop GeNeMe‘22 Gemeinschaften in Neuen Medien (S. 113-120). Dresden: TUDPress.* https://doi.org/10.25368/2023.15
Arnold M. (2023). Acculturation and Intercultural Learning of Missionaries, Their Families, and the Role of Women in the Christian Mission—A Review of Literature from 1954 to 2010. Religions 14(3), 383.* https://doi.org/10.3390/rel14030383
Arnold, M. (2023). Introduction: A Transdisciplinary Approach to Social Work Management Education in Higher Education. In M. Arnold (Ed.), Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education (pp. 1–20). Cham: Springer International Publishing.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5_1
Görl-Rottstädt, D., Andrä, M., & Arnold, M. (2023). Analysis of Mission Statements of Social Service Organisations as Practical Anthropology – An Example from Teaching in Social Work Management at a German University of Applied Science. In M. Arnold (Ed.), Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education (pp. 285–307). Cham: Springer International Publishing.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5_15
Schmitt, K., Altmann, M., Clauss, A., Schulze-Stocker, F., Arnold, M., & Rebane, G. (2022). Moving Beyond Mobility: Lessons Learned from a Project-Based Virtual International, Intercultural, and Interdisciplinary Collaboration. Lessons Learned, 2(2). https://doi.org/10.25369/ll.v2i2.57
Moreira, S. M., Picinin, C. T., Klafke, R. V., Arnold, M., & Pilatti, L. A. (2022). The influence of organizational values in the process of technology transfer: A brazilian study. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias-IPTEC, 10(2), 164-182. (Portuguese: A influência dos valores organizacionais no processo de transferência de tecnologia: Estudo brasileiro). https://doi.org/10.5585/iptec.v10i2.21846
Vöing, N., Reisas, S., & Arnold, M. (2022). Einführung. In N. Vöing, S. Reisas, & M. Arnold (Hrsg.), Scholarship of Teaching and Learning: Eine forschungsgeleitete Fundierung und Weiterentwicklung hochschul(fach)didaktischen Handelns (pp. 7-17). TH Köln. https://doi.org/10.57684/COS-986
Arnold, M., König, K., & Jess, M. (2022). Kommunikation in der Krise – LehrWerkstatt N: Nachhaltige Lehre an der Fachhochschule Dresden [Communication in the Crisis – LehrWerkstatt N: Sustainable Teaching at the Fachhochschule Dresden – University of Applied Sciences]. Perspektiven auf Lehre: A Journal for Higher Education and Academic Development, 2(1), 54-61.* https://doi.org/10.55310/jfhead.25
O’Reilly, C., & Arnold, M. (2022). Life-Writing and Virtual Exchange: An Exploration of the Impact on Students’ Learning Experiences. TEANGA, the Journal of the Irish Association for Applied Linguistics, 29, 13-38.* https://doi.org/10.35903/teanga.v29i.2786
Arnold, M., Richter, M., & Müller, J. (2022). Development of Curricula for Inclusive and Accessible Tourism: Experiences from the Erasmus+ Project In-Tour. Proceedings of the International Conference on Education, 8(1), 96-106.* https://doi.org/10.17501/24246700.2022.8108
Arnold, M., & Jung, S. (2022). Developing Blueprints for the Implementation of Virtual Reality Role-Play to Improve Communication and Digital Skills in Transnational Collaborative Learning. Proceedings of the International Conference on Education, 8(1), 86-95.* https://doi.org/10.17501/24246700.2022.8107
Arnold, M. (2022). Führung und Zusammenarbeit: Aktuelle Ansätze und Konzepte des Leadership. In A. Wöhrle, M. Arnold, P. Brandl, Y. Knospe, F. Unger, & B. Zierer (Eds.), Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft) (pp. 75-130). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052-75
Arnold, M. (2022). Interkulturelle Führung und Zusammenarbeit in Organisationen der Sozialen Arbeit. In A. Wöhrle, M. Arnold, P. Brandl, Y. Knospe, F. Unger, & B. Zierer (Eds.), Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft) (pp. 177-197). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052-177
Görl-Rottstädt, D., Arnold, M., Heinrich-Zehm, M., & Köhler, M. (2022). Überlegungen für die Implementierung einer Konzeption zur (digitalen) Lernberatung und Lernbegleitung im Hochschul-und Berufsschulkontext. In R. Arnold, & S. Schön (Eds.), Lernbegleitung: Anmerkungen zu einem Modus pädagogischer Professionalität (pp. 177-194). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.*
Arnold, M. (2022). Change-Management in Studiengängen des Sozialmanagements: Eine Verhältnisbestimmung zwischen Wissenschaft und Praxis [Change Management in Social Work Management Study Programmes: A Consideration of the Relationship between Theory and Practice]. In C. Gehrlach, M. von Bergen, & K. Eiler (Eds.), Zwischen gesellschaftlichem Auftrag und Wettbewerb. Perspektiven Sozialwirtschaft und Sozialmanagement (pp. 497–512). Wiesbaden: Springer VS.* https://doi.org/10.1007/978-3-658-35381-0_29
Arnold, M. (2022). Fundamentalism and Radicalization Among Muslim Minority Youth in Europe as a Global Social Challenge: A Review of Cross-Cultural Studies and Conclusions for Future Research and Social Work Practice. In R. Baikady, S.M. Sajid, J. Przeperski., V. Nadesan., I. Rezaul, & J. Gao (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Social Problems (pp. 1-35). Cham: Palgrave Macmillan.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_182-1
Arnold, M. (2022). Agiles Führen und Managen in der Sozialen Arbeit: Stolpersteine auf dem Weg zur agilen Führungspraxis. In J. Grothe (Ed.), Leitung, Führung und Management in der Sozialen Arbeit: Bedeutungshorizonte und Konzepte auf dem Prüfstand (pp. 123-138). Weinheim, München: BeltzJuventa.* https://www.beltz.de/fachmedien/sozialpaedagogik_soziale_arbeit/produkte/details/47381-leitung-fuehrung-und-management-in-der-sozialen-arbeit.html
Arnold, M., & Pittius, K. (2022). Hochschul-Praxis-Partnerschaften und Stadtentwicklung im ländlichen Raum: Dimensionen der Zusammenarbeit und Praxisbeispiele. vhw Forum Wohnen und Stadtentwicklung, 2, 85-89.* https://www.vhw.de/fileadmin/user_upload/08_publikationen/verbandszeitschrift/FWS/2022/FWS_2_2022/FWS_2_22_Gesamtausgabe.pdf#page=31
Arnold, M. (2022). Missionary Self-Transformations in the Cross-Cultural Mission: Reflections on the Persuasion Strategies of German Protestant Missionaries. Social Science Mission, 35, 34-66.* https://doi.org/10.1163/18748945-bja10033
Arnold M. (2022). Problem-based Learning and Community Engagement: A Service-Learning Project with Social Pedagogues. In U. Fahr, A. Kenner, H. Angenent, & A. Eßer-Lüghausen (Eds.), Hochschullehre erforschen: Innovative Impulse für das Scholarship of Teaching and Learning (pp. 199-214). Wiesbaden: Springer VS.* https://doi.org/10.1007/978-3-658-34185-5_11
Arnold, M., Jung, S., Fischer, H., Philippe, S., Radelet, V., Chevallier, P.-C., Efstathiou, A., Boukas, N., & Sourouklis, C. (2022). Evaluation of User Experiences in an Immersive Role Play for Cross-institutional and Cross-national Virtual Collaborative Learning in Hospitality Management. In M.E. Auer, H. Hortsch, O. Michler, T. Köhler (eds.), Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 389, pp. 602-613). Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_60
Görl-Rottstädt, D., Arnold, M., Heinrich-Zehm, M., Köhler, M., Hähnlein, V. (2022). Critical Teaching-Learning Situations in Higher Education and Vocational Education – A Qualitative Analysis of the Use of Digital Approaches and Tools in Virtual Collaborative Learning Environment. In M.E. Auer, H. Hortsch, O. Michler, T. Köhler (eds.), Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 389, pp. 34-45). Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_4
Arnold, M. (Ed.). (2023). Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education: Theories, Methods, and Practices in Higher Education. Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5
Vöing, N., Reisas, S., & Arnold, M. (Hrsg.). (2022). Scholarship of Teaching and Learning – Eine forschungsgeleitete Fundierung und Weiterentwicklung hochschul(fach)didaktischen Handelns. TH Köln.* https://doi.org/10.57684/COS-986
Arnold, M. (2022). Social Work Leadership and Management: Current Approaches and Concepts for Social and Human Service Organisations. (SpringerBriefs in Social Work and Social Change (SSWSC). Cham: Springer Nature.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-17632-6
Wöhrle, A., Arnold, M., Brandl, P., Knospe, Y., Unger, F., Zierer, B. (2022). Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052
Arnold, M. (2020). Grundlagen des Sozialmanagements [Introduction to Social Work Management]. Open Educational Textbook. Dresden: Fachhochschule. https://profmanagement.pubpub.org/sozman
Fröse, M.W., Naake, B., & Arnold, M. (Eds.) (2019). Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft [Leadership and Organisation: New Developments in the Management of Human Service Organisations]. Wiesbaden: Springer VS.* https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-24193-3
Arnold, M., Bonchino-Demmler, D., Evers, R., Hussmann, M., & Liedke, Ulf (Eds.). (2017). Perspektiven diakonischer Profilentwicklung. Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen [Future Perspectives for the Development of a Diaconal Profile: A Workbook With Case Studies of Diaconal Organisations in Saxony/Germany]. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.*
Arnold, M. & Łukasik, P. (Eds.). (2012). Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History. Kraków: NOMOS.*
Arbeitsgruppe Religion und Werte der Global Young Faculty & N222 (Eds.). (2011). Sondernutzung – Ein transdisziplinäres Kunst- und Wissenschaftsprojekt zur Bedeutung religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum [Sondernutzung – A Transdisciplinary Project Combining Art and Science to Evaluate the Meanings of Religious Diversity in Public Space]. Essen: Stiftung Mercator. (ed. by Alexander von Freeden & Maik Arnold). Print/E-Book. https://www.scribd.com/document/66730128/SONDERNUTZUNG-ein-transdisziplinares-Kunst-und-Wissenschaftsprojekt (Projekt: https://sondernutzung.wordpress.com/)
Arnold, M. (2011). Kostenrechnung und Kostenmanagement im Verlagswesen: Buchdruckkalkulation, Buchbedarfsschätzung, Buchdisposition, Target Costing im Verlag (2. Auflage). [Accounting and Cost Management in the Publishing Industry (2nd edition).] Chemnitz: GUC-Verlag (e-ISBN: 3-934235-28-X).* http://www.guc-online.de/978-3-86367-000-9.php
Arnold, M. (2010). Das religiöse Selbst in der Mission: Eine kulturpsychologische Analyse missionarischen Handelns deutscher Protestanten [The Religious Self in Mission: Cultural Psychological Analysis of Missionary Action of German Protestants]. Hamburg: Verlag Dr. Kovač. (ISBN: 3-8300-5056-9)* https://doi.org/10.13154/294-10198 (CC-BY-NC-ND 4.0)
O’Reilly, C. & Arnold, M. (2005). Interkulturelle Trainings in Deutschland: Theoretische Grundlagen, Zukunftsperspektiven und eine annotierte Literaturauswahl. [Intercultural Training in Germany. Theoretical Fundamentals, Future Perspectives, and an annotated Bibliography.] Frankfurt a. M., London: IKO-Verlag.* https://www.buecher-nach-isbn.info/3-88939/3889397727-Interkulturelles-Training-in-Deutschland-3-88939-772-7.html
Picinin, C. T., Pedroso, B., Arnold, M., Klafke, R. V., & Pinto, G. M. C. (2023). A Review of the Literature about Sustainability in the Work of the Future: An Overview of Industry 4.0 and Human Resources. Sustainability, 15(16), 12564.* https://doi.org/10.3390/su151612564
Arnold, M., Vöing, N., & Reisas, S. (2023). Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) als Motor für eine inter- und transdisziplinäre Hochschuldidaktik. In R. Rhein & J. Wildt (Eds.), Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven (Vol. 5, pp. 393–409). transcript.* https://doi.org/10.14361/9783839461808-022
Klafke, R., Arnold, M., & Picinin, C. (2023). The abyss between theory and practice in business education: A reflection from teaching in Brazilian and German institutions of higher education. Discover Global Society, 1(1), 3.* https://doi.org/10.1007/s44282-023-00003-x
Arnold, M., Vöing, N., & Reisas, S. (2023, 12. Mai). Lehrentwicklung durch Scholarship of Teaching and Learning – mit SoTL Hochschullehre beforschen, weiterentwickeln und teilen. [Blogpost]. e-teaching.org.* https://www.e-teaching.org/didaktik/qualitaet/lehrentwicklung-durch-scholarship-of-teaching-and-learning/index_html
Arnold, M., & O’Reilly, C. (2023). Lehr-Lern-Innovationen in Pandemiezeiten – Kritische interkulturelle Reflexion studentischer Lernprozesse im Rahmen eines irisch-deutschen virtuellen Austauschs. In T. Köhler, E. Schoop, N. Kahnwald, & R. Sonntag (Hrsg.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Digitalität und Diversität: Mit digitaler Transformation Barrieren überwinden!? 25. Workshop GeNeMe‘22 Gemeinschaften in Neuen Medien (S. 113-120). Dresden: TUDPress.* https://doi.org/10.25368/2023.15
Arnold M. (2023). Acculturation and Intercultural Learning of Missionaries, Their Families, and the Role of Women in the Christian Mission—A Review of Literature from 1954 to 2010. Religions 14(3), 383.* https://doi.org/10.3390/rel14030383
Arnold, M. (2023). Introduction: A Transdisciplinary Approach to Social Work Management Education in Higher Education. In M. Arnold (Ed.), Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education (pp. 1–20). Cham: Springer International Publishing.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5_1
Görl-Rottstädt, D., Andrä, M., & Arnold, M. (2023). Analysis of Mission Statements of Social Service Organisations as Practical Anthropology – An Example from Teaching in Social Work Management at a German University of Applied Science. In M. Arnold (Ed.), Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education (pp. 285–307). Cham: Springer International Publishing.* https://doi.org/10.1007/978-3-031-18038-5_15
Schmitt, K., Altmann, M., Clauss, A., Schulze-Stocker, F., Arnold, M., & Rebane, G. (2022). Moving Beyond Mobility: Lessons Learned from a Project-Based Virtual International, Intercultural, and Interdisciplinary Collaboration. Lessons Learned, 2(2). https://doi.org/10.25369/ll.v2i2.57
Moreira, S. M., Picinin, C. T., Klafke, R. V., Arnold, M., & Pilatti, L. A. (2022). The influence of organizational values in the process of technology transfer: A brazilian study. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias-IPTEC, 10(2), 164-182. (Portuguese: A influência dos valores organizacionais no processo de transferência de tecnologia: Estudo brasileiro). https://doi.org/10.5585/iptec.v10i2.21846
Vöing, N., Reisas, S., & Arnold, M. (2022). Einführung. In N. Vöing, S. Reisas, & M. Arnold (Hrsg.), Scholarship of Teaching and Learning: Eine forschungsgeleitete Fundierung und Weiterentwicklung hochschul(fach)didaktischen Handelns (pp. 7-17). TH Köln. https://doi.org/10.57684/COS-986
Arnold, M., König, K., & Jess, M. (2022). Kommunikation in der Krise – LehrWerkstatt N: Nachhaltige Lehre an der Fachhochschule Dresden [Communication in the Crisis – LehrWerkstatt N: Sustainable Teaching at the Fachhochschule Dresden – University of Applied Sciences]. Perspektiven auf Lehre: A Journal for Higher Education and Academic Development, 2(1), 54-61.* https://doi.org/10.55310/jfhead.25
O’Reilly, C., & Arnold, M. (2022). Life-Writing and Virtual Exchange: An Exploration of the Impact on Students’ Learning Experiences. TEANGA, the Journal of the Irish Association for Applied Linguistics, 29, 13-38.* https://doi.org/10.35903/teanga.v29i.2786
Arnold, M., Richter, M., & Müller, J. (2022). Development of Curricula for Inclusive and Accessible Tourism: Experiences from the Erasmus+ Project In-Tour. Proceedings of the International Conference on Education, 8(1), 96-106.* https://doi.org/10.17501/24246700.2022.8108
Arnold, M., & Jung, S. (2022). Developing Blueprints for the Implementation of Virtual Reality Role-Play to Improve Communication and Digital Skills in Transnational Collaborative Learning. Proceedings of the International Conference on Education, 8(1), 86-95.* https://doi.org/10.17501/24246700.2022.8107
Arnold, M. (2022). Führung und Zusammenarbeit: Aktuelle Ansätze und Konzepte des Leadership. In A. Wöhrle, M. Arnold, P. Brandl, Y. Knospe, F. Unger, & B. Zierer (Eds.), Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft) (pp. 75-130). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052-75
Arnold, M. (2022). Interkulturelle Führung und Zusammenarbeit in Organisationen der Sozialen Arbeit. In A. Wöhrle, M. Arnold, P. Brandl, Y. Knospe, F. Unger, & B. Zierer (Eds.), Führung – Leadership. (Studienkurs Management in der Sozialwirtschaft) (pp. 177-197). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783748933052-177
Görl-Rottstädt, D., Arnold, M., Heinrich-Zehm, M., & Köhler, M. (2022). Überlegungen für die Implementierung einer Konzeption zur (digitalen) Lernberatung und Lernbegleitung im Hochschul-und Berufsschulkontext. In R. Arnold, & S. Schön (Eds.), Lernbegleitung: Anmerkungen zu einem Modus pädagogischer Professionalität (pp. 177-194). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.*
Arnold, M. (2022). Change-Management in Studiengängen des Sozialmanagements: Eine Verhältnisbestimmung zwischen Wissenschaft und Praxis [Change Management in Social Work Management Study Programmes: A Consideration of the Relationship between Theory and Practice]. In C. Gehrlach, M. von Bergen, & K. Eiler (Eds.), Zwischen gesellschaftlichem Auftrag und Wettbewerb. Perspektiven Sozialwirtschaft und Sozialmanagement (pp. 497–512). Wiesbaden: Springer VS.* https://doi.org/10.1007/978-3-658-35381-0_29
Arnold, M. (2022). Fundamentalism and Radicalization Among Muslim Minority Youth in Europe as a Global Social Challenge: A Review of Cross-Cultural Studies and Conclusions for Future Research and Social Work Practice. In R. Baikady, S.M. Sajid, J. Przeperski., V. Nadesan., I. Rezaul, & J. Gao (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Social Problems (pp. 1-35). Cham: Palgrave Macmillan.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_182-1
Arnold, M. (2022). Agiles Führen und Managen in der Sozialen Arbeit: Stolpersteine auf dem Weg zur agilen Führungspraxis. In J. Grothe (Ed.), Leitung, Führung und Management in der Sozialen Arbeit: Bedeutungshorizonte und Konzepte auf dem Prüfstand (pp. 123-138). Weinheim, München: BeltzJuventa.* https://www.beltz.de/fachmedien/sozialpaedagogik_soziale_arbeit/produkte/details/47381-leitung-fuehrung-und-management-in-der-sozialen-arbeit.html
Arnold, M., & Pittius, K. (2022). Hochschul-Praxis-Partnerschaften und Stadtentwicklung im ländlichen Raum: Dimensionen der Zusammenarbeit und Praxisbeispiele. vhw Forum Wohnen und Stadtentwicklung, 2, 85-89.* https://www.vhw.de/fileadmin/user_upload/08_publikationen/verbandszeitschrift/FWS/2022/FWS_2_2022/FWS_2_22_Gesamtausgabe.pdf#page=31
Arnold, M. (2022). Missionary Self-Transformations in the Cross-Cultural Mission: Reflections on the Persuasion Strategies of German Protestant Missionaries. Social Science Mission, 35, 34-66.* https://doi.org/10.1163/18748945-bja10033
Arnold M. (2022). Problem-based Learning and Community Engagement: A Service-Learning Project with Social Pedagogues. In U. Fahr, A. Kenner, H. Angenent, & A. Eßer-Lüghausen (Eds.), Hochschullehre erforschen: Innovative Impulse für das Scholarship of Teaching and Learning (pp. 199-214). Wiesbaden: Springer VS.* https://doi.org/10.1007/978-3-658-34185-5_11
Arnold, M., Jung, S., Fischer, H., Philippe, S., Radelet, V., Chevallier, P.-C., Efstathiou, A., Boukas, N., & Sourouklis, C. (2022). Evaluation of User Experiences in an Immersive Role Play for Cross-institutional and Cross-national Virtual Collaborative Learning in Hospitality Management. In M.E. Auer, H. Hortsch, O. Michler, T. Köhler (eds.), Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 389, pp. 602-613). Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_60
Görl-Rottstädt, D., Arnold, M., Heinrich-Zehm, M., Köhler, M., Hähnlein, V. (2022). Critical Teaching-Learning Situations in Higher Education and Vocational Education – A Qualitative Analysis of the Use of Digital Approaches and Tools in Virtual Collaborative Learning Environment. In M.E. Auer, H. Hortsch, O. Michler, T. Köhler (eds.), Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 389, pp. 34-45). Cham: Springer.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_4
O’Reilly, C., & Arnold, M. (2021). Teaching Life Writing in a Virtual Exchange Project: Evaluating the Impact on Students’ Learning. Perspektiven auf Lehre: Journal for Higher Education and Academic Development, 1, 26-35.* https://doi.org/10.55310/jfhead.10
Görl-Rottstädt, D., Heinrich-Zehm, M., Arnold, M., Köhler, M., & Hähnlein, V. (2021). Online Teaching in Lockdown: Analysis of the Usage Behaviour of Collaborative Tools by Students and Teachers in the Context of Higher Education and Vocational Education. Proceedings of the International Conference on Education, 7(1), 265-276.* https://doi.org/10.17501/24246700.2021.7126
Arnold, M. (2021). Decentralised Teaching with OER Podcasts in Higher Education: The Classic Management Murder Podcast Series. In T. Köhler, E. Schoop, N. Kahnwald, & R. Sonntag (Hrsg.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Digitale Partizipation in hybriden Realitäten und Gemeinschaften. 24. Workshop GeNeMe‘21 Gemeinschaften in Neuen Medien (pp. 92-99). Dresden: TUDPress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-784013
Görl-Rottstädt, D., Arnold, M., Heinrich-Zehm, M., Köhler, M., & Hähnlein, V. (2021). Lernen und Lehren während der Corona Pandemie: Analyse der Nutzung von Werkzeugen zur Unterstützung der virtuellen Zusammenarbeit von Lernenden und Lehrenden. In T. Köhler, E. Schoop, N. Kahnwald, & R. Sonntag (Hrsg.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Digitale Partizipation in hybriden Realitäten und Gemeinschaften. 24. Workshop GeNeMe‘21 Gemeinschaften in Neuen Medien (pp. 38-47). Dresden: TUDPress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-783892
Arnold, M. (2021). Understanding Entrepreneurial Learning and Education. Academia Letters, Article 2991.* https://doi.org/10.20935/AL2991
Arnold, M. (2021). Führung im Ungewissen. SOZIALwirtschaft, 31(4), 38-39. https://doi.org/10.5771/1613-0707-2021-4-38
Rebane, G., & Arnold, M. (2021). Experiment D’ – Serious Game for the Development of Intercultural Competence. Concept, Content, and Experiences. In Carmo, M. (Ed.), Education and New Developments 2021. Lisboa: inScience Press.* https://end-educationconference.org/wp-content/uploads/2021/07/END-2021_Book-of-Proceedings.pdf#page=401
Rebane, G., & Arnold, M. (2021). ‚Experiment D‘ – Planspiel zur Förderung interkultureller Kompetenz. Konzept, Inhalte und Erfahrungen [‘Experiment D’ – A Serious Game for Training Intercultural Competence. Concept, Implementation and Evaluation]. Interculture Journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 20(34), 99-108.* http://www.interculture-journal.com/index.php/icj/article/view/391/461
Arnold, M. (2021). Leading Digital Change and the Management of Hybridity in Social Work Organizations. In Özsungur, F. (Ed.), Handbook of Research on Policies, Protocols, and Practices for Social Work in the Digital World (pp. 55-73). Hershey, PA: IGI Global.* https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7772-1.ch004
Arnold, M. (2021). Problembasiertes Lernen u. Soziales Engagement durch Service Learning-Projekte in der Hochschullehre [Problem-based Learning and Social Engagement through Service Learning Projects in Higher Education]. In A. Swidsinski & U. Rada (Hrsg.), Lösungen für die Lehre: Erprobte Lehrpraxis aus sächsischen Hochschulen [Solutions for Teaching: Tested Teaching Practice at Universities in Saxony (p. 47-49). Dresden, Chemnitz: Lehrpraxis im Transfer.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-748552
Arnold, M. (2021). Problembasiertes Lernen und Soziales Engagement durch Service Learning-Projekte in der Hochschullehre [Problem-based Learning and Social Engagement through Service Learning Projects in Higher Education]. PatternPool.* https://www.patternpool.de/pattern/problembasiertes-lernen-und-soziales-engagement-durch-service-learning-in-der-hochschullehre/
Arnold, M., North, B., Fischer, H., Müller, J., Diab, M. (2021). Game-based Learning in VET Schools: A Learning Architecture for Educators in Vocational Education. 15th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 8-10 March 2021.* https://doi.org/10.21125/inted.2021.0692
Fischer, H., Arnold, M., Philippe, S., Dyrna, J., & Jung, S. (2021). VR-based Learning and Teaching. A Framework for Implementation of Virtual Reality in Formal Education. 15th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 8-10 March 2021.* https://doi.org/10.21125/inted.2021.0694
Klafke, R., Urdan, A.T., Didonet, S.R., & Arnold, M. (2021). Institutional theory, culture and value co-creation: how do they stick together in donation? International Review on Public and Nonprofit Marketing, 18, 447–466.* https://doi.org/10.1007/s12208-021-00275-6
Arnold, M. (2020). Book Review: A very short, fairly interesting and reasonable cheap book about globalization. Management Learning, 53(2), 386-391.* https://doi.org/10.1177/1350507620967637
Arnold, M. (2020). Book Review: Chick, Nancy L. (ed.). SoTL in Action: Illuminating Critical Moments of Practice. Arts and Humanities in Higher Education, 20(3), 339-341.* https://doi.org/10.1177/1474022220965389
Arnold, M., Fischer, H., & Jung, S. (2020). Analysis of Requirements for Digital Tools Integration – Didactic Framework and Measurement Protocol. Report IO1 in the Erasmus+ Project „HotelAcademy“. https://f8796973-9144-45e5-bfcf-660b0ff1eb3b.filesusr.com/ugd/162b27_06c6ab214e78408699d86b0aeda46c2e.pdf
Arnold, M. (2020). Change Management Education in Social Work Degree Programmes in Germany: Bridging the Gap Between Management Science and Professional Practice. In Sajid, S.M., Baikady, R., Sheng-li, C., & Sakaguchi, H. (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Social Work Education (pp. 101-117). London, New York et al.: Palgrave Macmillan.* https://doi.org/10.1007/978-3-030-39966-5_7
Arnold, M. (2020). Leading Digital Change – Management of Hybridity and Change in Education and Social Service Institutions. In T. Koehler, E. Schoop, & N. Kahnwald (Eds.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Proceedings of 23nd Conference GeNeMe 2020 (pp. 332-341). Dresden: TUDpress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-741338
Diab, M. Fischer, H., North, B., Müller, J., & Arnold, M. (2020). Game-Based Learning in der beruflichen Bildung [Game-based Learning in Vocational Education]. In T. Koehler, E. Schoop, & N. Kahnwald (Eds.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Proceedings of 23nd Conference GeNeMe 2020 (pp. 179-185). Dresden: TUDpress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-737085
Arnold, M., Görl-Rottstädt, D., Heinrich-Zehm, M., Hähnlein, V., & Köhler, M. (2020). Online-Lehre im Lockdown: Analyse des Nutzungsverhaltens von kollaborativen Werkzeugen durch Studierende und Lehrende im Fachhochschul- und Berufsschulkontext [Online Teaching during Lockdown: Analysis of User Experiences of Collaborative Learning Tools through the Lens of Students and Teachers in University of Applied Science and Vocational Education]. In T. Koehler, E. Schoop, & N. Kahnwald (Eds.), Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Proceedings of 23nd Conference GeNeMe 2020 (pp. 403-412). Dresden: TUDpress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-741528
Arnold, M. (2020). Book Review: The Force of Nonviolence: An Ethico-Political Bind. Transformation: An International Journal of Holistic Mission Studies, 37(3), 244-245.* https://doi.org/10.1177/0265378820930233
Arnold, M. (2020). Bündnis mit dem Kairos. SOZIALwirtschaft, 30(1), 38-39. https://doi.org/10.5771/1613-0707-2020-1-38
Arnold, M (2019). Community-based Service-Learning and Digital Media – A Teaching Practice Report on a Flipped-Classroom-based Crowdfunding Course for Social Pedagogues. In T. Koehler, E. Schoop, & N. Kahnwald (Eds.), Communities in New Media. Researching the Digital Transformation in Science, Business, Education & Public Administration. Proceedings of 22nd Conference GeNeMe 2019 (pp. 35-40). Dresden: TUDpress.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-365450
Arnold, M. (2019). Community-based Service Learning in und mit digitalen Medien – Ein Lehrpraxisbericht zum Flipped-Classroom-gestützten Crowdfunding-Seminar für Sozialpädagog*innen [Community-based Service Learning in and with Digital Media – Best Practice in Teaching Crowdfunding with a Flipped Classroom Concept for Social Work Students]. HDS.Journal, 1, 29-34.* https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa2-364479
Fröse, M.W., Naake, B., & Arnold, M. (2019). Quo Vadis – Leadership und Organisation. In idem (eds.), Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft (pp. 1-30). Wiesbaden: Springer VS.* https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24193-3_1
Arnold, M. (2019). Leading Change in Human Service Organisations in the 21st Century. In idem (eds.), Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft (pp. 159-74). Wiesbaden: Springer VS.* https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24193-3_8
Arnold, M. (2019). Problem-based Learning in Higher Education Service Learning: Implications for Theory-Practice-Transfer. In Universidad del País Vasco, & RED-U (Eds.), Exploring new fields through the scholarship of teaching and learning. Proceedings of 3rd EuroSoTL Conference June 13-14, 2019 (pp. 603-613). Bilbao: Universidad del País Vasco.* https://www.ehu.eus/documents/8301386/10560621/Actas-EuroSoTL-Conference-2019.pdf/1a7d5867-e222-4aab-6f92-a7948f1fbd67#page=605
Arnold, M. (2019). Leistungsorientierte Vergütung [Performance-oriented Pay]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 187-202). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2019). Finanzbuchhaltung [Financial Accounting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 203-217). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2019). Budgetierung [Budgeting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 219-232). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2018). Mission. In C. Kölbl & A. Sieben (Eds.), Stichwörter zur Kulturpsychologie [Keywords in Cultural Psychology] (pp. 287-92). Gießen: Psychosozial-Verlag.*
Arnold, M. (2017). Diakonische Praxis und ihre Gestaltung in Organisationen. In M. Arnold, D. Bonchino-Demmler, R. Evers, M. Hussmann, & U. Liedke (Hrsg.), Perspektiven diakonischer Profilentwicklung: Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen (S. 28-48). Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.
Arnold, M., Bonchino-Demmler, D., & Hußmann, M. (2017). Einblicke: Die empirische Untersuchung »Perspektiven Diakonischer Profilentwicklung am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen«. In M. Arnold, D. Bonchino-Demmler, R. Evers, M. Hussmann, & U. Liedke (Hrsg.), Perspektiven diakonischer Profilentwicklung: Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen (pp. 253-268). Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.
Arnold, M. (2015). Über die Relevanz von Erfahrungen in der interkulturellen Trainingsforschung: Drei Verhältnisbestimmungen zwischen Trainingsforschung und Trainingspraxis [Experience in cross-cultural training research: Three relations between training research and professional training practice]. Interculture Journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 14(25), 11-28.* http://www.interculture-journal.com/index.php/icj/article/view/262/356
Arnold, M. (2015). Missionary Self-Perception and Meaning-Making in Cross-Cultural Mission: A Cultural Psychological Analysis of the Narrative Identity of German Protestants. Transformation: An International Journal of Holistic Mission Studies, 32(4), 240-255.* https://doi.org/10.1177%2F0265378814558446
Arnold, M. (2014). Missionary Self in Cross-Cultural Mission: A Cultural Psychological Analysis of Protestant Mission Practice. In J. Schuster & V. Gäckle (Eds.), Der Paradigmenwechsel in der Weltmission: Chancen und Herausforderungen nicht-westlicher Missionsbewegungen (219-239). Berlin, Münster et al.: LIT Verlag.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-397302
Arnold, M., Jantos, S., Koch, S., Köhler, M., Leidl, L., & Vetter, W. (2014). Handreichungen für das „Studienmodul Interkulturelle Kompetenz“ für die Studiengänge Industrie, Tourismuswirtschaft, Soziale Arbeit an der Berufsakademie Sachsen. Berufsakademie Sachsen, Staatliche Studienakademie Breitenbrunn.
Arnold, M. & Koch, S. (2013). Von interkultureller Zusatzqualifikation bis zum Workshop für E-Tutor/-innen: Handlungsorientierte Didaktik an der Berufsakademie Sachsen [From Qualification Intercultural Competence to Worshop for e-Tutors: Action-oriented Didactics at the Saxon University of Cooperative Education]. Mondial – SIETAR Journal für interkulturelle Perspektiven, 19(1), 29-32.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-357770
Arnold, M. (2013). Religion as Experience: An Interpretative Approach to Cultural Psychology of Religion. In H. Westerink (Ed.), Constructs of Meaning and Religious Transformation: Current Issues in the Psychology of Religion (pp. 39-58). Göttingen: Vienna University Press (Vandenhoeck & Ruprecht unipress).* https://doi.org/10.14220/9783737000994.39
Arnold, M., Hallmann, K., Koch, S., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz in Studium und Lehre der Berufsakademie Sachsen [Intercultural Competence in Study and Teaching at the Saxon University of Cooperative Education]. Treffpunkt BA, 6(2), 29-31. http://www.ba-dresden.de/fileadmin/user_upload/images/pages/Zentrale_Einrichtungen/Zeitschrift/treffpunkt_BA-0212_web.pdf#page=14
Arnold, M., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz in der Sächsischen Wirtschaft. Bericht über die Ergebnisse der Situationsanalyse (Working Paper zur Zusatzqualifikation Interkulturelle Kompetenz, Nr. 1). [Intercultural Competence in Saxon Economy. Report on the Results of Situational Analysis. Working Papers Series Qualification Intercultural Competence, No. 1]. Breitenbrunn: Staatliche Studienakademie Breitenbrunn. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-120726
Arnold, M., Hallmann, K., Kersten, S., Koch, S., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz: Ergebnisse eines Workshops (Working Paper zur Zusatzqualifikation Interkulturelle Kompetenz, Nr. 2). [Intercultural Competence: Results of a Workshop. Working Papers Series Qualification Intercultural Competence]. Breitenbrunn: Staatliche Studienakademie Breitenbrunn. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-120735
Arnold, M. (2012). Der Glaube an die Allmacht des ‘neuen’ Menschen: Optimierung des Humanen und ‚Human Enhancement’ [The Believe in the Omnipotence of the ‘new’ man: The Optimization of the Human and ‘Human Enhancement’]. In S. Körner & S. Schardien (Eds.), Höher – Schneller – Weiter. Gentechnologisches Enhancement im Spitzensport. Ethische, rechtliche und soziale Perspektivierungen (pp. 327-356). Münster: Mentis.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-393789
Bittner, U., Imhof, C., & Arnold, M. (2012). Philosophische, psychologische und erfahrungstheoretische Aspekte der Visualisierung des Ungeborenen mittels Ultraschall. Eine Skizze [Philosophical, psychological and experiential Aspects of the Visualization of the Unborn via Ultrasound. An Outline]. Zeitschrift für medizinische Ethik, 58(3), 249-256.* http://www.zfme.de/index.php/text.html?param=3&ausgabeid=55&contentid=689
Arnold, M. (2012). Mission possible? – Der Glaube an die Macht des ‘besseren Menschen’: Strategien der religiösen Optimierung und Normierung [Mission possible? – The Believe in the Power of the ‘better man’: Strategies of Religious Optimization and Standardization]. In A. Sieben, K. Sabisch-Fechtelpeter K., & J. Straub (Eds.), Menschen besser machen: Die hellen und dunklen Seiten humanwissenschaftlicher Optimierungsprogramme (pp. 329-350). Bielefeld: transcript.* https://doi.org/10.14361/transcript.9783839417003.329
Arnold, M. (2012). How Does Religion Matter Today in Poland? Secularization in Europe and the ‘Causa Polonia Semper Fidelis’. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 199-238). Kraków: NOMOS. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337806
Łukasik, P. & Arnold, M. (2012). From Love to Hate Story of Germania and Sam – History of American-German Relations. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 21-54). Kraków: NOMOS. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337815
Arnold, M. & Łukasik, P. (2012). Introduction. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 9-18). Kraków: NOMOS. https://www.nomos.pl/katalog/13-europe-and-america-in-the-mirror-.html
Arnold, M. (2012). Säkularisierung in Europa und die “Causa Polonia” – Historischer Sonderfall oder religiöse Selbstbehauptung? [Secularization in Europe and the “Causa Polonia” – Exceptional Historical Case or Religious Self-Assertion] In E. Bojenko-Izdebska, K. Mazurek, & W. Priesmeyer-Tkocz (Hrsg.), Gemeinsame Wege? Transformation in Deutschland und Polen (pp. 108-120) [Common Pathways? Transformation in Germany and Poland]. Berlin: Osteuropa-Zentrum Verlag.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337629
(Polish: Sekularyzacja w Europie i „causa Polonia”. Historyczny przypadek szczególny czy rodzaj religijnej asertywności?, pp. 438-451.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337633
Arnold, M. & Bittner, U. (2011). Das Programm der ‚Optimierung des Humanen’ und seine Wissensvoraussetzungen für eine methodisch-systematische Analyse: Kriterienraster zur Diskussion von Optimierungsprogrammen [The ‘Optimization of the Humane’ and its Knowledge Requirements for a Methodical and Systematic Analysis: A Criteria Matrix for the Discussion of Optimization Programs]. Ruhr-University Bochum.
Arnold, M. & Frazzetto, A. (2011). Zwischen Schein und Sein in der Integrationsdebatte: Eine kritische Reflexion zur deutschen Debatte über Integration, Sprache und Migration [Between Illusion and Authenticity in the Integration Debate: A Critical Reflection of the German Debate on Integration, Language, and Migration]. In E. Dick, A. Frazzetto & A. Kirsch (Eds.), Sprache und Integration: Ein interdisziplinärer Beitrag zum aktuellen Integrationsdiskurs (pp. 81-107). Baden-Baden: Nomos.* https://doi.org/10.5771/9783845232461-79
Arnold, M. & Nagel, A.-K. (2011). Potentiale und Ressourcen religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum – Ziele, Konzept und Programm des Projekts „Sondernutzung“ [Potentials and Ressources of Religious Diversity in Public Sphere – Objectives, Concept and Program of the Project “Sondernutzung”]. In A.v. Freeden & M. Arnold (Red.), Sondernutzung – Ein transdisziplinäres Kunst- und Wissenschaftsprojekt zur Bedeutung religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum (pp. 35-41). Essen: Stiftung Mercator. https://www.scribd.com/document/66730128/SONDERNUTZUNG-ein-transdisziplinares-Kunst-und-Wissenschaftsprojekt
Arnold, M. & Nagel, A.-K. (2011). Migration und religiöse Vielfalt in der Metropole Ruhr: Das Projekt ‚Sondernutzung’ [Migration and religious diversity in the Metropolis Ruhr: The Project ‘Sondernutzung’]. Raumplanung, 155(4), 109-110.*
Arnold, M. & Mayer, T. (2010). Evaluation. In A. Weidemann, J. Straub & S. Nothnagel (Eds.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung [How to Teach Intercultural Competence? Theories, Methods, and the Practice in Higher Education] (pp. 525-562). Bielefeld: transcript.* https://doi.org/10.14361/9783839411506-023
Straub, J. & Arnold, M. (2009). Acting as Missionaries: The Religious Self in Intercultural Practice. Reading autobiographical narratives by young Protestants through symbolic action theory and cultural psychology. In J.A.v. Belzen & A. Geels (Eds.), Autobiography and the psychological study of religious lives (pp. 319-368). Amsterdam, New York: Rodopi.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337562
Straub, J. & Arnold, M. (2008). Missionarisches Handeln: das religiöse Selbst in interkultureller Praxis. Handlungs- und kulturpsychologische Analysen autobiographischer Erzählungen von Protestanten. [Missionary actions and Religious Self in Intercultural Practice.] In I. Plath, I. Graudenz & H. Breit (Hrsg.), Kultur – Handlung – Demokratie. Dreiklang des Humanen (135-194). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.* https://doi.org/10.1007/978-3-531-91065-9_7
Straub, J. & Arnold, M. (2007). Mission. [Mission.] In J. Straub, A. Weidemann & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (pp. 646 – 657). Stuttgart, Weimar: Metzler Verlag.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-339036
Arnold, M. (2005). Von der Evaluation zur Evaluationsforschung: Perspektiven der qualitativen Sozialforschung. [From Evaluation to Evaluation Research: Perspective from Qualitative Social Research.] SIETAR Journal, 11, 11 – 14.* http://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/33746
O’Reilly, C. & Arnold, M. (2005). Bibliographie zum Thema Interkulturelles Training. In idem (eds.), Interkulturelle Trainings in Deutschland: Theoretische Grundlagen, Zukunftsperspektiven und eine annotierte Literaturauswahl (pp. 77-262). Frankfurt a. M., London: IKO-Verlag. https://www.buecher-nach-isbn.info/3-88939/3889397727-Interkulturelles-Training-in-Deutschland-3-88939-772-7.html
Arnold, M. (2001): Eine neue Dimension des Fremdverstehens – oder was ein Auslandsstudium bringen kann. CWG-Dialog, 2, 1p.* http://www.tu-chemnitz.de/chemnitz/vereine/cwg/dialog/2001/02-01.html#top3
Matuschek, S., Nagel, A.-K. & Arnold M. (Hrsg.). (2010). Sondernutzung: Religious Diversity in the Public Sphere. http://vimeo.com/16850785
Pharmaceutical problem-solving, Workshop for the Project Å få det til å henge sammen – ved å henge sammen. Samlæring og hverandre-vurdering i farmasiutdanningen, 14.-15.02.2024, Nord University, Namsos.
Innovation through piloting: Research and further development in the Next Generation Entrepreneurship Course, Workshop at Erasmus+ Project G4C:NGE - Playful Learning in Next Generation Entrepreneurship, 26.03.2024, Rotterdam University of Applied Sciences, Rotterdam Business School (Hogeschool Rotterdam).
Public Governance in der Sozialwirtschaft: Konzeptionelle Grundlagen und aktuelle Herausforderungen [Public Governance], Virtueller Fachaustausch Public Governance INAS e.V., 31.05.2024, Ostfalia Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
WikiProjekt Hochschullehre im Dialog [WikiProject Higher Education in Dialogue], WikiCon 2023, 30.09.2023, Linz
Exploring Critical Learning Incidents in Collaborative Online International Learning: Implications for Digital Readiness and Learning Design, Research Paper, Gemeinschaft in Neuen Medien (GeNeMe) 2023 – Inclusive Digital: Forming Community in an Open Way - Self-determined Participation in the Digital Transformation (together with M. Altmann, TU Dresden), 14.09.2023, Dresden.
Game4Change - Using Playful Learning in Next Generation Entrepreneurship, Project-Presentation, Gemeinschaft in Neuen Medien (GeNeMe) 2023 – Inclusive Digital: Forming Community in an Open Way - Self-determined Participation in the Digital Transformation (together with H. Fischer, IU and J. Müller, FHD), 14.09.2023, Dresden.
Virtual Reality als Medium für Inklusion und Exklusion: Potentiale und Herausforderungen des VR-Rollenspiels HotelAcademy [Virtual Reality as Medium for Inclusion and Exclusion: Potentials and Challenges of the VR Roleplay HotelAcademy], Research Paper, Gemeinschaft in Neuen Medien (GeNeMe) 2023 – Pre-Conference "Brücken bauen oder Barrieren schaffen? Teilhabe und Ausgrenzung durch Virtual Reality in Bildung und Gesellschaft", 13.09.2023, Dresden.
Aktuelle Trends und Entwicklungen im Wohlfahrtsstaat Irland [Current Trends and Developments in the Welfare State Ireland], BA-Studiengang International Relations and Management, 28.04.2023 Ostbayerische Technische Hochschule, Regensburg.
Entwicklung und Potentiale einer fächersensiblen Hochschuldidaktik für die Fachdisziplin Sozialmanagement/ Sozialwirtschaft, Fachkongress der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialwirtschaft/Sozialmanagement (INAS) „Sozial! Innovativ! Nachhaltig! Perspektiven für Sozialmanagement und Sozialwirtschaft 2030“, 08.-10.02.2023, Fachhochschule Salzburg
Lehr-Lern-Innovationen in Pandemiezeiten – Kritische interkulturelle Reflexion studentischer Lernprozesse im Rahmen eines irisch-deutschen virtuellen Austauschs (zus. M. Claire O’Reilly, UCC, Irland), 8.10.2022, GeNeMe 2022.
Moving Beyond Mobility: Lessons Learned from Project-Based Virtual International, Intercultural, and Interdisciplinary Collaboration, (zus. m. K. Schmitt, M. Altmann, A. Clauss, F. Schulze-Stocker, G. Rebane, TU Dresden), 14.7.2022, Konferenz “Lessons Learned 2022
‘Dezentrales und selbstgesteuertes Lernen mit Podcasts: The Classic Management Murder Podcast Series‘, Workshop am 22.05.2022, Universität zu Kiel, Abteilung Lernen und Lehren.
‘Development of Curricula for Inclusive and Accessible Tourism: Experiences from the Erasmus+ Project In-tour’, zus. m. J. Müller & M. Richter, ICEDU 2022 – 8th International Conference on Education 2022 (23.-25.03.2022), Bangkok, Thailand.
‘Development of Blueprints for the Implementation of Virtual Reality Role Plays to Improve Communicative and Digital Skills in Transnational Collaborative Learning,’ zus. m. S. Jung, ICEDU 2022 – 8th International Conference on Education 2022 (23.-25.03.2022), Bangkok, Thailand.
‘VR Role Play – User Experiences – Presentation of Analysis and Blueprint for the Adoption at other European Universities’ (together with S. Jung), Multiplier Event in the Erasmus+ HotelAcademy Project (8.12.2021), MBA-ESG Executive Education, Paris.
‘Biography through Technology: Teaching (re)design and self-development in the Pandemic 2020-21’ (together with C. O’Reilly), Annual Conference of the German Studies Association of Ireland (GSAI): Blending in interkulturellen Kontexten (26.-27.11.2021), Maynooth University, Dublin.
‘Virtual Exchange close up: Reflection of a Virtual Project-based German-Irish Module’ (together with C. O’Reilly), International Virtual Exchange Conference (IVEC) 2021 (26-29.10.2021), Drexel University and East Carolina University, Philadelphia, PA.
‘Lernen und Lehren während der Corona Pandemie: Analyse der Nutzung von Werkzeugen zur Unterstützung der virtuellen Zusammenarbeit von Lernenden und Lehrende’ [Learning and Teaching during the Corona pandemic: Analysing the Use of Tools to Support Virtual Collaboration between Learners and Teachers] (together with Görl-Rottstädt, D., Hähnlein, V., Heinrich-Zehm, M., Köhler, M.), Gemeinschaften in Neuen Medien: Digitale Partizipation in hybriden Realitäten und Gemeinschaften. 24. GeNeMe‘21 (06.-08.10.2021), Dresden.
‘Decentralised Teaching and Self-Directed Learning: The Classic Management Murder Podcast’, Gemeinschaften in Neuen Medien: Digitale Partizipation in hybriden Realitäten und Gemeinschaften. 24. GeNeMe‘21 (06.-08.10.2021), Dresden.
Chair of Strand I ‘Virtual Exchange during the Covid-19 pandemic: Working through challenges at home and abroad’ at the Virtual Exchange in Higher Education: Charting the Irish Experience Conference (September, 17, 2021), University College Cork & University of Limerick, Ireland
‘Experiment D‘ – Serious game for the development of intercultural competences. concept, content, and experiences’ (zus. m. G. Rebane), END2021 – International Conference on Education and New Developments (June, 26-28, 2021), Lisboa.
‘Key Success Factors and Good Practices for SoTL-Projects in Higher Education’ (zus. m. S. Reisas/UniKiel, N. Vöing/UniPaderborn), EuroSOTL Connect 2021 (June, 14-18, 2021), Manchester.
‘Decentralised Teaching and Self-Directed Learning with OER Podcasts in Higher Education: SoTL-based Decoding of the Classic Management Murder Podcast Series’, EuroSOTL Connect 2021 (June, 14-18, 2021), Manchester.
‘Projects and Trends – Technology in teaching and learning’, END2021 (Panel Chair) – International Conference on Education and New Developments (June, 26-28, 2021), Lisboa.
‘Community Engagement of Social Pedagogues Through Grounded Theory’, Invited Talk, Classic Grounded Theory International Virtual Conference (April 16-18, 2021), Poway, CA.
‘Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) in der dghd. Gelingensbedingungen für eine gute SoTL-Praxis an Hochschulen’ [SoTL in the dghd. Success Ffactors for a Good SoTL practice in Higher Education], Vortrag im Themencluster 6 – Klärung des Selbstverständnisses, oder: Was ist die dghd?, dghd Werkstatt-Tagung [dghd – German Association for educational and academic staff development in Higher Education] (11.-12.03.2021), München.
‘Game-based Learning in VET Schools. A Learning Architecture for Educators in Vocational Education, together with North, B., Fischer, H., Müller, J., & Diab, M., Invited Talk, INTED2021 – 15th International Technology, Education and Development Conference (March 8th-9th, 2021), Valencia, Spain.
‘VR-based Learning and Teaching. A Framework for the Implementation of Virtual Reality in Formal Education, together with Fischer, H., Philippe, S., Dyrna, J., & Jung, S., Invited Talk, INTED2021 – 15th International Technology, Education and Development Conference (March 8th-9th, 2021), Valencia, Spain.
‘Kommunikation in der Krise – LehrWerkstatt N: Nachhaltige Lehre an der Fachhochschule Dresden’ [Communication in the Crisis – Teaching Workshop ‘Sustainable Teaching at the Fachhochschule Dresden – University of Applied Sciences’], together with Jess, M. & König, K., Poster Presentation and Invited Talk, HDS.Forum digital (November 12th, 2020), Leipzig. https://www.maik-arnold.de/wp-content/uploads/2021/03/20201106_Poster_KommunikationinderKrise_FHD_Jess_Koenig_Arnold_final.pdf
‘Digital Leadership in Hospitality Industry’, together with Jung, S., Invited Talk, Multiplier Event in the Erasmus+ Project (KA2) ‘HotelAcademy’ (November 19th, 2020), Nicosia.
‘Leading Digital Change – Management of Hybridity and Change in Education and Social Service Institutions’, Invited Talk, Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Proceedings of 23nd Conference GeNeMe 2020 (October 9th, 2020), Dresden.
‘Online-Lehre im Lockdown: Analyse des Nutzungsverhaltens von kollaborativen Werkzeugen durch Studierende und Lehrende im Fachhochschul- und Berufsschulkontext’ [Online Teaching during Lockdown: Analysis of User Experiences of Collaborative Learning Tools through the Lens of Students and Teachers in University of Applied Science and Vocational Education], together with Görl-Rottstädt, D., Hähnlein, V., Heinrich-Zehm, M., & Köhler, M., Invited Talk, Gemeinschaften in Neuen Medien. Von hybriden Realitäten zu hybriden Gemeinschaften. Proceedings of 23nd Conference GeNeMe 2020 (October 9th, 2020), Dresden.
‘Problemlösungsorientiertes Lernen im Rahmen eines Service Learning Seminars für Studierende im Bachelorstudiengang Sozialpädagogik und Sozialmanagement’ [Problem-based Learning in a Service Learning Course for Social Pedagogy Undergraduates], Panel Chair and Invited Talk, 49th Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik [German Association for Educational and Academic Staff Development in Higher Education] (March 10-13th, 2020), Berlin.
‘Change-Management in Studiengängen der Sozialen Arbeit und Sozialpädagogik: Eine Verhältnisbestimmung zwischen Wissenschaft und Praxis’ [Change Management in Social Work Management Study Programmes: A Consideration of the Relationship between Theory and Practice], Panel Chair and Invited Talk, 7. Fachkongress der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialmanagement/Sozialwirtschaft [7th International INAS-Congress] (February 12-14th, 2020), Bern: University of Applied Sciences.
‘Development of a Subject-Specific Higher Education Didactics for Social Work Management’, Poster Presentation, 49th Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik [German Association for Educational and Academic Staff Development in Higher Education] (March 10-13th, 2020), Berlin. Conference Poster [25/05/2020].
‘Problem-based Learning and Community Engagement: A Service-Learning-Project with Social Pedagogues about Civic Crowdfunding’, HDS Forum ‘Aktive Lehre’ [Higher Didactical Institute in Saxony] (November 14th, 2019), Leipzig/Germany. Conference Poster. Hochschuldidaktisches Zentrum. Poster [14/11/19].
‘Problem-based Learning in Higher Education Service Learning: Implications for Theory-Practice-Transfer’, 3rd EuroSoTL-Conference ‘Exploring new fields through the scholarship of teaching and learning’ (June 13-14, 2019), Bilbao/Spain: Universidad del País Vasco.
‚Fragmentierung individueller Lebensführung. Der Umgang mit Fremdheit in der Postmoderne‘ [Fragmentation of Personal Life. Coping Alienation in Post-Modernity], Bundesstellen-Leiter*innen-Tagung der Telefon-Seelsorge 2019 (May 14-15, 2019), Suhl: Telefonseelsorge Deutschland.
‘Planspiel “Experiment D” – Konzept, Grundlagen, Erfahrungen [‘Experiment D’ – A Serious Game for Training Intercultural Competence. Concept, Implementation and Evaluation], SAGSAGA-Netzwerktreffen (Jan 31 – Feb 2, 2019), Zittau/Germany: Hochschule Görlitz-Zittau.
‘Leading Change in Human Service Organisations in the 21st Century’, 6. Fachkongress ‘Führen in der Sozial- und Gesundheitswirtschaft: Neue Denk- und Organisationsmodelle’ der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialwirtschaft/ Sozialmanagement (INAS) (Feb 28 – March 02, 2018), Dresden: Evangelische Hochschule Dresden.
‘Change Management in Human Service Organizations: Three Dimensions of the Relationship between Science and Professional Practice’, International Week 2015 (March 23-27, 2015), Mikkeli/Finland: Mikkeli University of Applied Science, Department of Youth, Culture and Social Services.
‘Religious Self in Mission: A cultural-psychological analysis of autobiographical narratives of German Protestant missionaries’, Montagu Barker Lecture (April 23, 2013), Oxford/UK: Oxford Centre for Mission Studies.
‘Acculturation of Missionaries: How Religious Orientations Affect Cultural Adjustment and Processes of Intercultural Learning?’, Interdisciplinary Conference ‘Migration as a Sign of the Times: Perspectives from Social Sciences and Theology’ (April 12-14, 2012), Salzburg: University of Salzburg – Zentrum Theologie Interkulturell & Studium der Religionen.
‘Transformationen des religiösen Selbst: Eine kulturpsychologische Analyse missionarischen Handelns deutscher Protestanten’ [Transformation of the Religious Self: A Cultural Psychological Analysis of Missionary Action of German Protestants], Forschungskolloquium Wintersemester 2011/12 ‘Heiligung und religiöse Glaubensentwicklung’ [Sanctification and Faith Development], Marburg: Evangelische Hochschule Tabor.
‘Optimierung des religiösen Selbst im Rahmen missionarischer Überzeugungsstrategien’ [Optimization of Religious Self in Context of Missionary Persuasion Strategies], Kongress ‘Anthropologie und Kulturpsychologie der Religionen: Hermeneutiken, Praktiken, Lebensfelder [Anthropology and Cultural Psychology of Religions: Hermeneutics, Practices, Fields of Life; 1. Tagung des Zentralinstituts »Anthropologie der Religion(en)« / 10. Tagung der Gesellschaft für Kulturpsychologie], Erlangen: Friedrich-Alexander-Universität Nürnberg-Erlangen.
‘The Optimization of the ‘Others’ in the Context of Missionary Persuasion Strategies’, British and Irish Association for Mission Studies, Residential Programm 2011, Northampton/UK: BIAMS.
‘Mission possible? – The Believe in the Power of the “Better Man”: Strategies of Religious Optimization and Standardization’, Congress of the International Association of the Psychology of Religion’, Bari/Italy: Università Degli Studi di Bari Aldo Moro.
‘Säkularisierung in Europa und die causa Polonia semper fidelis – Historischer Sonderfall oder religiöse Selbstbehauptung?’ [Secularization in Europe and thecausa Polonia semper fidelis], Conference ‘Europäische Regionen im Wandel: Demokratieentwicklung in Ostpolen und in den neuen Bundesländern’ [Transformation of European Regions: Development of Democracy in Eastern Poland and in the Newly-formed German States], Berlin: Europäische Akademie Berlin.
‘How does Religion matter today? – Secularization in Europe and the causaPolonia semper fidelis,’ Conference ‘Transatlantic images and realities in American German Relations’, Kraków: Goethe-Institut.
‘From Love to Hate’: A Story of Germania and Sam – Annotations to the History of American-German Relations (co-authored with Przemysław Łukasik, Jagiellonian University), Workshop ‘Identity, Migration and International Relations: Diagnoses, Symptoms and Future Prospects in Europe and the U.S.’, Essen: Institute for Advanced Study in the Humanities (KWI).
‘Mission possible? – Der Glaube an die Macht des ‘besseren Menschen’: Strategien der religiösen Optimierung und Normierung’ [Mission possible? – Power of the ‘better’ man: Strategies of religious optimization and standardization], Symposium ‘Optimierungen des Humanen: Kulturelle, soziale und psychische ‘Schattenseiten’ wissenschaftlich-technischer Innovationen und praktischer Normierungen des Menschen’ [Symposium ‘Optimization of the human’], Bochum:Ruhr-Universität Bochum.
‘Der Glauben an die Macht des ‘besseren und neuen’ Menschen: Strategien der Optimierung, Vervollkommnung und Perfektionierung des Menschen im Rahmen von ‚Human Enhancement’’ [The Power of the ‘better’ and ‘new’ man: Strategies of optimization and perfection of man in the field of ‘Human Enhancement’], BMBF-Klausurtagung ‘Spitzenleistung? Gendoping: Neue Herausforderungen für Sport, Gesellschaft und Menschenbild’ [Symposium ‘Excellence? Gene doping: New perspectives for sports, society and idea of man’], Hildesheim: Stiftung Universität Hildesheim.
‘Optimierung der Anderen? – Das religiöse Selbst im Zeichen christlicher Mission’ [Optimization of the Other? – The Religious Self in Christian Mission], Forschungskolloquium ‘Interkulturelle Kommunikation – Interkulturelle Kompetenz’ [Kolloquium ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence], Chemnitz University of Technology, Chemnitz.
‘Interkulturelle Kommunikation – Interkulturelle Kompetenz. Einführung in Grundbegriffe und ausgewählte Anwendungsfelder’ [Intercultural Communication – Intercultural Competence. Introduction to Basic Concepts and Selected Occupational Fields], Öffentliche Vorlesung im Rahmen einer Erasmus/Sokrates Gastdozentur, Institut für Sprach- und Translationswissenschaften (Sprachenpaar Finnisch-Deutsch) [Public Lecture within a Erasmus/Sokrates Visiting Lectureship, Institute for Translation Studies], University of Tampere, Tampere (FI).
‘Religionspsychologie als psychologische Religionskritik. Eine theoretische Skizze.’ [Psychology of Religion as Pychological Criticism of Religion. A Theoretical Sketch], 3. Berliner Kolloquium Junge Religionsphilosophie ‘Kulturkritik der Religion. Kierkegaard und die Folgen’ [3. Berlin Colloquium ‘Criticism of Culture and Religion. Kierkegaard and his Implications’], Katholischen Akademie, Berlin.
‘The Religious Self through the Eyes of Christian Missionaries. Reading autobiographical narratives by young Protestants’, UCSIA Summer School ‘Religion, Culture, and Society’, Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen, Antwerp (Belgium).
‘Missionarisches Handeln und Selbst in interkultureller Praxis. Erfahrungen und Lernprozesse deutscher Protestanten’ [Acting as Missionary and the Self in Intercultural Practice. Experiences and Learning of German Protestants], Doctoral Programme ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence’, Summer Semester 2007, Chemnitz University of Technology, Chemnitz.
‘Interkulturelles Handeln und interkulturelle Kompetenz(en) im Kontext christlicher Mission. Erfahrungen und Lernprozesse deutscher protestantischer MissionarInnen’ [Acting Interculturally and Intercultural Competence in the Context of Christian Mission. Experiences and Learning of German Protestants], Symposium’Geschichte und Gegenwart im Dialog sozialer Identitäten: Überliefern, Übersetzen, Zukunft’ [Symposium ‘History and the Present in Dialog of Social Identities: Tradition, Translation, Future’], Graduate School ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence’ (Chemnitz University of Technology, Institute for Advanced Study in the Humanities, KWI, Essen, and the Evangelisches Studienwerk e. V. Villigst), Schwerte (Ruhr).
* Book, article, etc. peer-reviewed